Wiele osób na każdym szczeblu swojej edukacji boryka się z problemem stworzenia i wygłoszenia dobrej prezentacji, która zainteresuje naszych odbiorców. Jedni mają wrodzone zdolności oratorskie i nie sprawi im to żadnej trudności, z kolei dla innych każde wystąpienie publiczne będzie katorgą i powodem do nerwów.
Niezależnie od tego do której z grup należycie, przeczytajcie ten wpis i uczyńcie waszą prezentację lepszą!

W tej części poruszę temat stworzenia dobrej i poprawnej prezentacji, która przez formę i kompozycję slajdów ma największe szanse na wyróżnienie się wśród innych i przykucie uwagi słuchacza. W drugiej części zajmę się samym wygłaszaniem prezentacji na forum naszej klasy czy grupy.

.

Z prezentacjami mamy do czynienia właściwie od samego początku naszej edukacji. Początkowo są to samodzielne, dłuższe wypowiedzi, które z czasem przekształcają się w pokaz slajdów i nasze spojrzenie na konkretne zagadnienie.

Dobrze wiem, że w gimnazjum i szkole średniej prezentacje są bardzo często szansą na podwyższenie sobie oceny. Na studiach też tak jest (oczywiście czasami, żeby nie było zbyt łatwo). Taki mały bonusik, który sprawia, że poprawiamy nasze niezaliczone sprawdziany jednym publicznym wystąpieniem i poruszeniem wybranego przez nas tematu z danej dziedziny.

Grozi ci zagrożenie z biologii, więc prosisz nauczyciela o możliwość przygotowania prezentacji dotyczącej życia seksualnego jamochłonów i voila – szósteczka murowana.

Na studiach, nie licząc obrony pracy inżynierskiej, prezentacje towarzyszyły mi głównie na zajęciach językowych. Jest to oczywista rzecz – czasami nie ma lepszej możliwości sprawdzenia naszych zdolności posługiwania się obcą mową, jak tylko publiczne wystąpienie przed całą grupą, pokonanie swoich nerwów i powiedzenie tego, co uprzednio przygotowaliśmy.

Mało tego, dziś większość wykładów wygłaszanych przez nauczycieli akademickich to właśnie prezentacje multimedialne przygotowywane w PowerPoincie. I jak tak patrzę na niektóre z nich to nagle staje się jasne, dlaczego studenci tak niechętnie uczestniczą w tej formie zajęć. Sprawa jest bardzo prosta.

.

UKŁAD SLAJDÓW

Prezentacja powinna być przede wszystkim spójna, jak każdy referat. Niezależnie do tego ile będzie trwać, należy trzymać się schematu, który nie miesza odbiorcy w głowie i prowadzi go od samego początku do końca wypowiedzi.

.

Slajd tytułowy

Powinien zawierać tytuł prezentacji oraz imię i nazwisko jej autora. Stanowi on rozpoczęcie waszej przemowy, więc należy zadbać o jego wygląd w pierwszej kolejności.

.

Spis treści

Krótka lista tematów, które chcecie poruszyć w swoim wystąpieniu. Zaznajamia on czytelnika z postępem prezentacji.

.

Slajdy szczegółowe

Tego chyba nie trzeba objaśniać. Są to slajdy bezpośrednio odnoszące się do tego, co przygotowaliście. Pamiętajcie o ich kolejności i zgodności ze spisem treści.

.

Slajd końcowy

W jego ramach powinno zawrzeć się podsumowanie waszej prezentacji. Przyjęło się, że slajd ten powinien zawierać tekst z podziękowaniem za uwagę i możliwością zadawania pytań. Jest potrzebny dlatego, aby nie urywać wystąpienia wraz z ostatnim poruszonym wątkiem.

.

Bibliografia

Czyli coś, o czym bardzo często w prezentacjach się zapomina i na co często inni zwracają uwagę. Na końcu zwykło się umieszczać wszelkie odwołania i odnośniki do tekstów i obrazków, do których nie posiadamy praw autorskich. Można także ominąć ten slajd i umieszczać źródła bezpośrednio przy wykorzystanych materiałach.

.

FORMA PREZENTACJI

Tytuł i treść slajdu

U góry koniecznie zamieść tytuł slajdu o którym aktualnie opowiadasz. Poniżej, w treści – wybór zależy od ciebie. Może to być obrazek powiększony do maksimum lub też zmniejszony i uzupełniony dodatkowym tekstem.

.

Jeden slajd – jeden wątek

Staraj się rozpoczynać i jednocześnie zamykać kwestię w obrębie jednego slajdu. Unikasz wtedy odciągania uwagi słuchacza od wątku, który właśnie omawiasz i tym samym sprawiasz, że prezentacja jest bardziej spójna.

.

Numery slajdów

Dobrym pomysłem jest umieszczenie w którymś z dolnych rogów numeru aktualnie omawianego slajdu (np. 11/35). Pozwala to na bieżące obserwowanie postępu twojej prezentacji i ocenę ile slajdów pozostało do jej zakończenia.

.

Rozdziały

Czasami, w przypadku obszerniejszej tematyki prezentacji, dobrym pomysłem jest podzielenie jej na rozdziały i umieszczenie ich nazw w osobnych slajdach. To pozwoli odbiorcom lepiej skoncentrować się na prezentacji i zorganizować przekazywane treści w dokładniejszym stopniu.

.

KOMPOZYCJA WIZUALNA PREZENTACJI

Zależy nam na dokładnym odbiorze prezentowanych przez nas treści. Tylko dzięki temu czytelnik będzie zainteresowany tym, co mamy do powiedzenia, a jego uwaga nie zostanie odwrócona przez zbędne animacje czy rażące kolory.

.

Jednolitość

Zasada jest prosta – jedna prezentacja, jeden dopasowany do niej styl. Szablon tła, rozmiar i gatunek czcionki powinien być jednakowy w obrębie wszystkich slajdów. To nie kosztuje wiele pracy, a pokazuje konsekwencję i porządek w tym, co właśnie stworzyłeś.

.

Tło

Prezentacja może być pokazywana w różnych warunkach, których zwyczajnie nie jesteśmy w stanie przewidzieć wcześniej. Dlatego szablon tła powinien być uniwersalny – możliwy do odtworzenia niezależnie od intensywności oświetlenia.

Doradzam więc zwyczajne, białe tło (ewentualnie z półprzezroczystym obrazkiem wtopionym w tę biel). W grę wchodzą tutaj także wszystkie stonowane, niejaskrawe kolory – jasny błękit, jasna zieleń, szarość.

.

Czcionka

Im prostsza czcionka, tym łatwiejszy odbiór. Wszelkie ozdoby, szeryfy i zawijasy sprawiają, że prezentacja staje się zwyczajnie nieczytelna, choć na pewno nabiera jakiegoś klimatu. Tekst powinien jednak przede wszystkim informować – od skupiania na sobie uwagi są inne elementy naszej prezentacji.

Wybierz kontrastujący z tłem kolor czcionki. Użycie podobnej barwy tła i tekstu sprawi, że treść będzie niewidoczna. Kolor czarny wydaje się być najlepszy dla jasnego tła.

Przy tworzeniu prezentacji należy wziąć także pod uwagę odpowiedni rozmiar czcionki – taki, aby tekst był widoczny z końca sali. Absolutnie minimalna wartość, jaką polecam, to 18.

Jeśli chcesz coś uwypuklić, użyj pogrubienia lub podkreślenia (unikaj stosowania ich naprzemiennie). Kapitalizację liter zostaw wyłącznie dla tytułów slajdów.

.

Tekst

Tekst zawsze odciąga uwagę od tego, co mówisz.

Staraj się unikać zamieszczania referatów na slajdach. Najlepsze prezentacje to zdecydowanie takie, które wcale nie posiadają w swoim zakresie tekstu. Prezentując, musisz zobrazować widzowi to co chcesz powiedzieć i przekazać to, czego nie da się zrobić z użyciem słów.

.

Wypunktowane hasła

Całe zdania na prezentacji to coś, co nie spotyka się z przychylnością widzów. Tekst ma być jedynie pomocą dla zobrazowania tego, o czym mówisz, więc do przekazania informacji w zupełności powinny wystarczyć ci wypunktowane, krótkie hasła (w formie równoważników zdań), które ty później rozwiniesz w swojej wypowiedzi.

.

Wizualizacje

Tekst powinno się także zastąpić różnymi wizualizacjami w formie obrazków, grafik, wykresów i tabel. Prezentacja staje się przez to bardziej interesująca i skupia na sobie większą uwagę odbiorcy. Pamiętaj o wysokiej jakości dodawanych materiałów, gdyż nic tak nie razi w oczy jak zlewające się z tłem, nieostre zdjęcie.

.

Efekty dźwiękowe, animacje i jaskrawe kolory

Od tych rzeczy należy trzymać się z daleka. Kiedyś było to bardzo popularne, jednak teraz ucieka się w stronę minimalizmu i ogranicza takowe efekty, gdyż jest to zwyczajnie kiczowate.

Jedyne dopuszczalne dla mnie animacje to jakieś proste efekty przejścia między slajdami lub proste przesunięcia obiektów przy wypunktowanych hasłach.

.

Inny motyw prezentacji

W sieci jest pełno nieużywanych, prostych szablonów, które bez problemu będą odpowiadać twoim gustom i tematyce, jaką chcesz przedstawić. Te wbudowane, domyślne motywy z PowerPointa są ogólnie znane i korzystając z czegoś innego, możesz stać się bardziej oryginalny.

.

Treść prezentacji

Zadbaj o to, aby prezentowane przez ciebie treści były naprawdę unikatowe. Nie pisz o faktach, które nawet tobie wydają się zupełnie nieinteresujące. Zamiast podawania niepotrzebnych definicji, formułek, użyj jakichś ciekawych cytatów i przykładów z życia, aby prezentacja łatwiej zapadła odbiorcom w pamięć.

Dostosowując się do wybranego przez siebie tematu, postaraj się dopasować go idealnie pod swoich odbiorców. Jeśli są to studenci, rób wszystko, aby ich zainteresować – zamieszczaj na slajdach pytania, śmieszne obrazki, ciekawe fakty.

Serio, nikogo nie interesuje w którym roku urodziła się jakaś sławna osoba, ale jeśli zamieścisz w prezentacji jakąś unikalną informację o tym, ile razy się rozwiodła, wzbudzisz jakieś zainteresowanie.

To samo tyczy się zamieszczania na slajdach plików multimedialnych. Pokazanie swoim widzom krótkiego filmu wydaje się być świetną alternatywą i wzbudzi ich ciekawość, bo coś się zacznie dziać.

.

.

W tej części byłoby na tyle. Przy finalizowaniu swojego dzieła, sprawdź jeszcze pisownię (czy aby na pewno nie ma nigdzie literówek) i zadbaj o to, żeby twój plik z prezentacją był kompatybilny z wszystkimi wersjami PowerPointa.

W następnej części zajmiemy się istotniejszą kwestią – czyli samym prezentowaniem przed gronem naszych widzów i słuchaczy.

Skomentuj

1 Komentarz do "Jak stworzyć profesjonalną prezentację?"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Iri Sunshine

Oj tak, czasami mimo że treść prezentacji jest świetna, to jej strona wizualna kwiczy… A szkoda, bo jednak jesteśmy wzrokowcami i o wiele lepiej „podąża się” za taką estetyczną:)

wpDiscuz